Tagi

, , , , , , , , , , , , ,

teaserJeśli zaczynasz swoją przygodę z teatrem – obejrzyj „Mayday”. Jeśli tę przygodę chcesz skończyć, bo zażenował Cię poziom jednego z ostatnio obejrzanych spektakli – obejrzyj „Mayday”. Jeśli jest Ci smutno – obejrzyj „Mayday”. Jeśli jesteś szczęśliwy – obejrzyj „Mayday”. Jeśli jesteś…

Tak właśnie jest z tą teatralną perełką. Trzeba zobaczyć niezależnie od okoliczności, płci czy wykształcenia. Spektakl w reżyserii Krystyny Jandy to prawdziwy majstersztyk. Farsa w najlepszym wydaniu i pełnej krasie.

„Mayday” to sztuka, którą popełnił Ray Cooney. Człowiek o niebywałym dystansie do rzeczywistości, absolutnie zachwycającym poczuciu humoru i czułości poznawczej zasługującej na najwyższe nagrody. Cooney z wprost nieocenioną matematyczną precyzją ubiera historię londyńskiego taksówkarza w rytmy, tempo, melodie.

Farsa musi być szalona. Po prostu. Musi się zapętlać i wyciszać, musi bawić. „Mayday” w Och-Teatrze bawi do granic wytrzymałości układu oddechowego. UWAGA! Grozi zapowietrzeniem!

John Smith (Rafał Rutkowski) jest taksówkarzem. Nie byle jakim – szalenie zaradnym, roztropnym i zorganizowanym. Jakoś tak przypadkiem… ma dwie żony, dwa łóżka, dwa mieszkania. Bogu dzięki, że niedaleko siebie, prawie po sąsiedzku. Przez lata udaje mu się ukrywać swoją tajemnicę i wieść szczęśliwe życie z Mary (Maria Seweryn) i Barbarą (Monika Fronczek). Do czasu…

Wszak nawet dzieci wiedzą, że kłamstwo ma krótkie nogi… Patrząc na nogi Rutkowskiego oczywiście można czuć się oszukanym, ale jak się okazuje, nawet długie nogi nie pomogą w ucieczce przed prawdą.

Lawina nieszczęść nadciąga. Kolejne tragedie czekają już pod drzwiami. Wypadek, dociekliwi inspektorzy policji, siostra zakonna, nimfa i przytulny dom schadzek – można się zapętlić! John Smith ma jednak dużo szczęścia, a przede wszystkim ma niesamowitego przyjaciela, który robi, co może by pomóc Johnowi. Stanley (Artur Barciś) to nieoceniony podręcznik błyskotliwych pomysłów i celnych kłamstw. Jest sobą, swoim synem i przyjacielem jednocześnie. Czego się nie robi dla przyjaciół! Czy to się uda? Czy kłamstwo Johna zostanie zatuszowane? Czy uda się omamić zakochane żony, dziennikarza i inspektorów?

Odpowiedź znajdziesz wybierając się na „Mayday” do Och-Teatru. Nie czekaj, nie zastanawiaj się. Nie będziesz potrafił opanować śmiechu, a tempo spektaklu zaskoczy Twoją przeponę.

Cały zespół aktorski jest bezbłędny. Duet Rutkowski i Barciś kradną zuchwale atencje widzów. Plastyczność i dynamiczność ich postaci wprawia w osłupienie. Maria Seweryn zachwyca neurotycznością swojej postaci i śmiechem, który sam w sobie jest zabójczy. Nie ma szans, nie ma czasu na nudę! Machina ruszyła, kołowrotek zdarzeń kręci się jak opętany. Aktorzy biegają pokonując szaleńcze dystansy, śmieją się, płaczą, dziwią i krzyczą. Każda minuta jest na wagę złota. Na wagę śmiechu. 

Można się pogubić, ale nie można się nie śmiać. Krystyna Janda stworzyła doskonałą całość. Wszystko jest w tempie, a kumulowana na scenie energia wręcz wybucha w budynku Och-Teatru. Dodając do tego znakomitą, żywą i wielobarwną scenografię, której autorem jest Arkadiusz Kośmider, jedyne, co pozostaje to dać się oczarować. Dać się porwać i obezwładnić śmiechem.

katarzyna hanna binkiewicz
krytykat
 
Data premiery: 18 marca 2012
Oryginalny tytuł: RUN FOR YOUR WIFE
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Arkadiusz Kośmider
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Światła: Adam Kłosiński, Paweł Szymczyk
Producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska
Obsada: 
MARY SMITH – Maria Seweryn
BARBARA SMITH – Monika Fronczek
JOHN SMITH – Rafał Rutkowski
INSPEKTOR TROUGHTON – Maciej Wierzbicki
STANLEY GARDNER – Artur Barciś
INSPEKTOR PORTERHOUSE – Adam Krawczuk
BOBBY FRANKLYN – Stefan Friedmann
REPORTER – Michał Breitenwald
Spektakl trwa 145 minut, jedna przerwa
Advertisements